Sidor

lördag 14 juli 2012

Länge sen sist.

Jag vet att det var länge sedan jag senast uppdaterade bloggen senast men jag har helt enkelt inte orkat. De sista dagarna på jobbet var såå tråkiga och det kändes som de aldrig skulle ta slut. Man skall väl förstås inte klaga så länge man faktiskt har ett jobb att gå till, nu har jag ju inget men tillika kändes det skönt sista dagen. Det ända problemet är ju det att utan jobb får man inga pengar så nu blir det att börja spara så att de pengar jag har tjänat räcker ända till nästa sommar.
Nu till något roligare nämligen stallet, hästarna fick en lite längre paus, lite över en vecka men nu är jag i gång och rider dem igen. I går var jag ut i skogen med Ihme, vi var längre än vi varit tidigare. Det är så skönt och avslappnande att rida i skogen när nästan allt man ser är träd. Allt gick bra men marken var lite på den mjukare sidan och där låg kvistar och stenar överallt men det störde inte Ihme han far fram som en skogsmaskin i skogen ingen skillnad fast han snubblar, ingen terräng är för svår för honom. Jag är tvungen att rida honom utan sadel en tid framåt eftersom han har sår under magen antagligen har han fått dem av sadelgjorden. Åtminstone finns det en bra sak med att han är lite på den rundare sidan och det är att man hålls väldigt bra kvar på honom också utan sadel. Många har också sagt att han är svår att rida och inte alls lyder men nu när jag har ridit honom en tid så kan jag till och med rida honom i grimma och grimskaft runt på gården och han lyder ganska bra. Några längre turer tar jag förstås inte eftersom det är onödigt att ta några stora risker och om han skulle bli rädd när jag är ute och rider så skulle jag inte ha mycket kontroll över honom med bara grimma men jag skulle antagligen ha svårt att kontrollera honom med träns också om han faktiskt skulle bli rädd.
Med Leevi har jag ridit lite mer än med Ihme men mest på ängen i en av hagarna eftersom han har lite känsliga hovar och vill gå på mjuka underlag utan stenar. I går var vi ut en sväng längs sandvägen, det gick bättre än vad det har gjort tidigare men vi var fortsättningsvis inte så långt. Leevi blir nervös när han kommer bort från gården så det är bäst att ta det försiktigt i början, som sagt inga onödigt stora risker.
Att rida Leevi i galopp på ängen är helt enkelt underbart han har en helt ljuvlig galopp som man kan ändra tempo ganska bra på och göra ganska små volter utan att han får så mycket problem. Jag har aldrig tidigare fått rida en häst som är så väl skolad som han är, klart att jag gjorde det i Melkkilä men det är inte samma sak att rida på en lektion och att få rida vad man själv vill.




Underbart att se hästarna gå och beta och att veta att de får vara ute dygnet runt nu på sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar